Har du et barn med autismespekterdiagnose (ASD) som har vanskelig for å gå til tannlegen?
16. mai 2025
For information in english, please scroll down.
Flere studier rapporterer om at barn med autismespekterdiagnose (ASD) kan ha store vanskeligheter med å gjennomføre munnundersøkelse og tannbehandling. Ettersom mange barn med ASD har uvanlig sterke reaksjoner på forskjellige stimuli som berøring, lyd, lys og smak kan en munnundersøkelse være særlig utfordrende. Jevnlige munnundersøkelser er viktige for at man skal oppdage om barna har behov for tannbehandling.
For å møte denne utfordringen ønsker vi å undersøke om bruk av tilnærmingsteknikker kan hjelpe barn med ASD å gjennomføre en munnundersøkelse på tannklinikk. Dette er derfor en invitasjon til deg og ditt barn om å delta i vårt forskningsprosjekt.
Prosjektet vil bli utført i Rogaland og Vestland. Forskningsprosjektet gjennomføres av Tannhelse Rogaland og Den offentlige tannhelsetjenesten i Vestland, i samarbeid med Universitetet i Oslo.
Kriterier for å bli med i prosjektet
- Barnet må være mellom 5 og 8 år og ha autismespekterdiagnose. Om autisme er en del av en annen hoveddiagnose eller tilstand blir barnet ikke inkludert i studien.
- Barnet har ikke klart å gjennomføre munnundersøkelse.
Hva innebærer prosjektet for deg?
Prosjektet består av to forskjellige tilnærmingsmetoder, en med hovedfokus på hjemmeopplæring og en med hovedfokus på et tilvenningsprogram som gjennomføres på tannklinikk.
I starten vil alle som deltar i prosjektet få tilsendt noen hjelpemidler som kan brukes til forberedelser hjemme. Hjelpemidlene sendes til adressen registrert ved barnets lokale tannklinikk. Det anbefales å ta i bruk disse i 10-15 minutter hver dag i prosjektperioden (ca. 6 uker) for å forberede barnet til munnundersøkelsen.
Dersom det er mer enn 3 måneder siden barnet var til munnundersøkelse, vil dere også kalles inn til en rutinekontroll på lokal tannklinikk før oppstart.
Som foresatt vil du bli bedt om å fylle ut et spørreskjema ved oppstart av prosjektet, slik at vi bedre kan forstå barnets behov og bakgrunn.
For å kunne teste ut de to tilnærmingsmetodene vil barna bli tilfeldig fordelt i to grupper:
Gruppe 1
I gruppe 1 vil man teste ut hjemmetilvenning ved bruk av tilsendte hjelpemidler.
Gruppe 2
I gruppe 2 vil man både ha hjemmetilvenning ved bruk av tilsendte hjelpemidler. I tillegg skal barna i gruppe 2 delta på et tilvenningsprogram ved en tildelt tannklinikk.
Tilvenningsprogram ved tannklinikk
Tilvenningsprogrammet består av en ukentlig tilvenningstime i 5 uker, gjennomført av en trent tannpleier på en tildelt tannklinikk. Disse tilvenningstimene kommer til å ta 15-30 minutter hver.
Som foresatt blir du bedt om å følge barnet ditt til tilvenningstimene. Det er ønskelig at samme foresatt følger barnet til tilvenningstimer på tannklinikken. I løpet av tilvenningstimene vil barnet gradvis bli eksponert for de ulike delene av en munnundersøkelse. I løpet av tilvenningstimene vil du bli bedt om å vurdere hvor godt barnet samarbeider og hvor stressende man tenker at barnet opplever munnundersøkelsen.
For å sørge for minst mulig stress og en best mulig opplevelse for barnet, har du som foresatt mulighet til å formidle dine synspunkter underveis i tilvenningen.
Avsluttende munnundersøkelse
6-8 uker etter du har mottatt hjelpemidler vil alle barna få innkallelse til en munnundersøkelse ved lokal tannklinikk.
Dersom det i løpet av prosjektperioden oppdages et behandlingsbehov, som for eksempel hull i tennene, vil dere få tilbud om tilpasset behandling.
Informasjons- og samtykkeskriv
For å melde deg på forskningsprosjektet må du lese informasjonsskrivet nøyet og signere et samtykkeskriv. I informasjonsskrivet vil du få mer informasjon rundt dine rettigheter og godkjenninger av prosjektet.
Påmelding finner du her: https://nettskjema.no/a/523857
Hvis du har spørsmål om prosjektet, vennligst kontakt Andrzej Adam Pawlowski
på telefon 51 50 68 10 eller e-post andrzej.adam.pawlowski@throg.no.
Do you have a child with autism specter diagnosis (ASD) who has difficulty going to the dentist?
Several studies report that children with ASD often face significant challenges during oral examinations and dental treatment. This is largely due to unusually strong reactions to various stimuli such as touch, sound, light, and taste. Because of this, an oral examination can be difficult. However, regular oral examinations are important for identifying dental healthcare needs.
To address this challenge, we will conduct a research project to explore whether specific behavioural approach techniques can support children with ASD in completing an oral examination at a dental clinic. We want to invite you and your child to take part in this important research project.
The project will be carried out in Rogaland and Vestland. This study is conducted by Tannhelse Rogaland and the Public Dental Service in Vestland, in collaboration with the University of Oslo.
Criteria for participating in the project
The child must be between 5 and 8 years old and have an autism spectrum diagnosis. If autism is part of another main diagnosis or condition, the child will not be included in the study.
The child has previously been unable to complete an oral examination.
What does your participation in the research project entail?
The project involves testing two different behavioural approaches, one focusing on home training and one focusing on a habituation program conducted at a dental clinic.
Initially, all participants in the project will receive some aids that can be used for training at home. The aid is sent to the address registered with the child's local dental clinic. It is recommended to use these aids for 10-15 minutes each day during the project period (approx. 6 weeks) to prepare the child for the oral examination.
If it has been more than 3 months since the child has had an oral examination, you will receive an appointment for a routine check-up at the local dental clinic before enrolling in the study.
As a caregiver, you will be asked to fill out a brief questionnaire at the start of the project to help us understand your child’s needs and background.
To test the two approaches, the children will be randomly assigned to one of two groups:
Group 1
In Group 1, home habituation will be tested using the aids you have received.
Group 2
In Group 2, home habituation will be tested using the aids you have received. In addition, children in Group 2 will participate in a habituation program at an assigned dental clinic.
Habituation program at the dental clinic
The clinic-based habituation program consists of a weekly habituation session over a 5-week period, conducted by a trained dental hygienist at an assigned dental clinic. Each habituation session will last between 15 and 30 minutes.
As a caregiver, you will be asked to accompany your child to the habituation sessions. It is preferable that the same caregiver accompanies the child to the appointments. During the habituation sessions, the child will gradually be exposed to the various parts of an oral examination. The person accompanying the child will be asked to assess how well the child cooperates and how stressful they think the child finds the oral examination.
To help minimize stress and to tailor the experience for your child, you will have the opportunity to share your views during the habituation.
Final oral examination
6-8 weeks after receiving the “toolbox”, all children will be scheduled for an oral examination at a local dental clinic.
If any dental treatment needs are identified during the project period, such as cavities, you will be offered appropriate and tailored care for your child.
Information and consent form
To sign up for the project, you need to carefully read the information letter and sign a consent form. The information letter will provide more information about your rights and project approvals.
You can sign up here: https://nettskjema.no/a/523855
If you have any questions about the project, please contact Andrzej Adam Pawlowski
at phone 51 50 68 10 or email andrzej.adam.pawlowski@throg.no.